אימות תיאורי מהות המוצרים

בצורה כזו או אחרת, כולנו שמענו את המשפט הקלסי שכל אחד רוצה לשמוע “מוצר זה יגרום לך להיראות צעיר/ה בעשר שנים!” אנו רוצים להאמין בו, אנו רוצים להיות מוקסמים ממנו, אך האם המוצר אכן מבצע את כל מה שהוא מתיימר לעשות? נציבות הסחר הפדרלית (FTC), חטיבת הפרסום הלאומית (NAD), מנהל המזון והתרופות (FDA) וסוכנויות ממשלתיות אחרות (OGA) לוקחים על עצמם להבטיח שתיאורים כמו “טוב מדי בשביל להיות אמיתי” לא יטעו צרכנים ולא יובילו אותם למקום מסוכן.

חשוב מאוד שפרטי המוצרים שהחברות מקדמות יהיו נכונים, לא מטעים, ושניתן יהיה להוכיח אותם באופן כמותי. אם מתברר שמוצר אינו תואם לרמת התיאורים שלו, או גרוע יותר, אם צרכן נפגע ממנו, יהיו לכך השלכות חמורות.

מהו תיאור מהות המוצר?

תיאור מהות המוצר הוא מצג כלשהו שיוצרים על מוצר. בשונה מתווית, תיאור מהות המוצר יכול להופיע בכל מקום שבו המוצר משווק, באתר אינטרנט, בעלון, בתווית, בתוכנית ראיונות ברדיו; בעיקרון, אין הגבלה על האופן או על המקום שבהם ניתן לטעון מצג זה.

                  

מה נדרש כדי ליצור תיאור מאומת על מהות המוצר?

אימות התיאור במובן הרחב הוא יחסי לחלוטין. כמות הראיות הדרושה קשורה ישירות לתיאור שמנסחים. על כל התיאורים להיות נכונים, לא מטעים, ושניתן יהיה לאמת אותם באופן הולם באמצעות ראיות מדעיות מוסמכות ואמינות בנוגע לתועלת ולבטיחות של המוצר. אם כן, מה פירוש מונחים אלה ביחס לניתוח תיאורי המוצר המנוסחים על ידי החברה המייצרת אותו? למען האמת, מוקדשים לניתוח מחקרים נרחבים ומעמיקים, ויש צורך לנווט בתוך תחומים אפורים.

  • נכון: זהו בדרך כלל התיאור הקל ביותר שניתן להוכיח; לדוגמה, האם המוצר ירוק או לא? משפט נכון הוא משפט שקל לזהות ללא כל חקירה או באמצעות חקירה קצרה. כאשר מתחילים להופיע ביטויים כמו “ובכן, זה נכון, אבל…”, יש צורך בניתוח הטעיה.
  • מטעה: תיאור שטכנית אינו שגוי, אך לא ניתן להוכיח או לגבות אותו באופן ישיר באמצעות ראיות כמותיות. ניתוח תיאורים מטעים מתייחס בחלקו לסוג הפרשנויות הסבירות שיעשה צרכן סביר על המשפט. בעלי מוצרים רבים או ספקי שירותים רבים ינסחו תיאורים ממוקדים במיוחד, כדי להימנע הן מתוכן מטעה והן מהצורך להוכיח תיאור ספציפי מאומת.
  • אימות הולם של תיאורי מהות המוצרים: הידוע גם בשם עובדות מוצקות. צריכים להיות נתונים מוצקים שאין עליהם עוררין כדי לגבות את התיאור. אם תרצה לומר “תוסף זה מפחית את לחץ הדם” או “X צרכנים אומרים שהעור שלהם נראה הדוק יותר וצעיר יותר”, אזי קיימים משתנים רבים שיש לקחת בחשבון, כלומר, כמה מטופלים השתמשו במוצר, לאורך כמה זמן הם השתמשו בו, באילו מוצרים אחרים הם השתמשו יחד עם מוצר זה, אם הם סבלו בעבר ממצבים שיכלו להשפיע על התוצאות, וכדומה? 

מהם סוגי התיאורים?

קטגוריה אחת הנתונה לבדיקות קפדניות היא תעשיית תוספי התזונה. תיאורים על מבנה/תפקוד בהקשר של תוספי תזונה עשויים לעסוק באופן שבו “חומר מזון או מרכיב תזונה מיועד להשפיע על המבנה או על התפקוד של גוף האדם” או באופן שבו מרכיב פועל כדי לשמר את מבנה הגוף או את תפקוד הגוף. תיאורי בריאות יעסקו במחלה או במצב מחלה ובקשר שעשוי להיות לחומר המזון להפחתת הסיכון לאותה מחלה. כל משפט הכולל תיאור בנושא בריאות חייב להיות מנוסח בשפה מאושרת ולהיתמך בראיות מדעיות. תיאורי תכולת מרכיבים תזונתיים מתייחסים לרמת המרכיבים התזונתיים במוצר. הם כוללים מונחים המוגדרים על ידי ה-FDA, כמו נטול, נמוך, או גבוה ומונחים השוואתיים כמו יותר, מופחת, או קל. קטגוריה נוספת של תיאורי בריאות של תוספי תזונה היא תיאור באחוזים המשמש ל”תיאור החלק היחסי באחוזים של מרכיב תזונה” ו”עשוי להתייחס למרכיבי תזונה שלא נקבע להם ערך יומי, בתנאי שהתיאור מלווה במשפט המתאר את כמות מרכיב התזונה למנה”.

מי קובע אם התיאורים שלי מבוססות או לא?

ה-FTC מסדיר טענות פרסום ומצפה מהמפרסמים שיהיה בסיס סביר לטענות שהם מעלים. סוכנויות רגולטוריות ופרקליטים לממשלה ועורכי דין ליטיגציה פרטיים הם גם גורמים משמעותיים להסדרת תביעות ואכיפה.

ה-FDA גם מסדיר תביעות, אבל למען האמת צריך תביעות מאוד ספציפיות כדי שהן יהיו מעורבות. שוב, תביעה היא כל ייצוג של מוצר; לפיכך, ה-FDA מסדיר תביעות ספציפיות מסוימות הנוגעות למוצרים שבתחום השיפוט שלהם. לדוגמה, עם טענות על תכולת רכיבים תזונתיים הצהרות כגון “מוצר זה גבוה ב-20% בסיבים מהממוצע” הוא סוג הטענה שחייב להיות גם אמיתי וגם מבוסס. ה-FDA הגדיר מה המשמעות של מילים מסוימות ביחס לסחורות ספציפיות שהם מווסתים, כמו מזון. לכן, כדי להיות תואם ל-FDA, הטענות שלך חייבות גם לעמוד בהגדרות הסוכנות.

מבולבלים? אנחנו יכולים לעזור.

פירוש תביעות שיווק ואינטרנט דורש יועצים רגולטוריים מנוסים. הצוות שלנו עובד עם חברות כדי להעריך את טענות השיווק שלהן לאור תקנות ה-FDA וה-FTC. אנו בודקים לא רק את הטענות שהועלו, אלא גם כיצד הן קשורות לשימוש המיועד במוצר. מלא את הטופס למטה לקבלת עזרה.

גלה מה המומחים שלנו יכולים לעשות עבורך.